Meer aan je website hebben

Er bestaan veel sites op het internet tegenwoordig. Het is dan ook een kunst om bezoekers naar een website te krijgen, ervoor zorgen dat zij hier op blijven en ervoor zorgen dat de bezoekers wat aan de website hebben. Gelukkig hoeft dit niet allemaal opnieuw uitgevonden te worden, want er zijn enkele manieren die het makkelijker maken voor bezoekers op een website zo optimaal mogelijk te gebruiken. Eén van deze manieren is CRO. Wat is dit precies? En hoe zorg je ervoor dat bezoekers het meeste aan jouw website hebben?

CRO

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. In andere woorden: conversie optimalisatie. Conversie optimaliseren haalt het maximale uit gebruikers op een website. Dit doen zij de het vergroten en verbeteren van de kans, frequentie en hoeveelheid dat individuele bezoekers een actie uitvoeren die het bedrijf waar de website voor dient iets oplevert. CRO is het conversieratio verbeteren.

Conversie is een aardig brede term wat erg aangepast kan worden per bedrijf of eigenaar van een website. Om het simpel te houden: conversies zijn eigenlijk acties die een bezoeker moet doen. Deze acties zorgen ervoor dat een website meer succesvol wordt en dat er meer uitgehaald wordt. Denk bijvoorbeeld aan doorklikken naar een volgende pagina, aanmelden voor een nieuwsbrief, downloaden van iets op de website, maar ook een product toevoegen in het winkelmandje en dit mandje afrekenen. Zo heeft iedere pagina op een website een doel. Oftewel laat het de bezoeker iets kopen of downloaden, maar het kan ook een link zijn naar een andere pagina.

Waarom?

Maar wat is het nut eigenlijk van conversie optimalisatie? eigenlijk bedrijf of website eigenaar heeft er meerwaarde aan. Eén onderdeel van CRO is bijvoorbeeld erop letten dat aangekochte advertenties ook echt nut hebben. Adverteren kost (veel) geld, dus het is altijd wel fijn als deze zijn taak goed doet, namelijk bezoekers laten converteren.

Hoe?

Dan is er nog de vraag: hoe kunnen de conversies geoptimaliseerd worden. Het kan zelfstandig gedaan worden. Er zijn tegenwoordig veel manieren om data te testen. Een voorbeeld hiervan is A/B testing. Bezoekers worden binnen A of B geplaatst. Beide groepen krijgen een andere pagina te zien, met bijvoorbeeld anders kleuren, structuur of afbeeldingen. Hieruit kan gezien worden waar bezoekers het beste op reageren. Zo zijn er nog veel meer manieren om te kijken waar bezoekers het beste op reageren en waar conversies dus het meest worden geoptimaliseerd. Natuurlijk kan dit vrij verwarrend zijn. Daarom is het fijn als er een online marketing bureau bij komt kijken. Deze zijn conversie optimalisatie specialist en weten er alles van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *